کتابخانههای هرمزگان در مسیر آموزش و خلاقیت؛ از محیط زیست تا غدیر
به گزارش پایش جنوب به نقل از روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان هرمزگان، مجموعهای از برنامههای متنوع فرهنگی، آموزشی و هنری با محوریت کتاب و ارتقای مهارتهای فردی در کتابخانههای عمومی این استان برگزار شد.
در یکی از این برنامهها، کارگاه آموزشی «خودمراقبتی در نوجوانان» با حضور عصمت رنجبری، مشاور خانواده، در کتابخانه آلیاسین نصیرائی میناب برگزار شد. در این کارگاه، موضوع خودمراقبتی در سه حوزه اصلی شامل مراقبتهای جسمی، تقویت روحیه و سلامت ذهن مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت توجه نوجوانان به رشد فردی و حفظ سلامت روان تأکید شد.

همچنین در کتابخانه آلمحمد(ص) میناب، به مناسبت هفته محیط زیست، نمایشگاه کتابی با محوریت منابع مرتبط با محیط زیست برگزار شد. این نمایشگاه با استقبال اعضا و مراجعان کتابخانه همراه بود و هدف آن ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق معرفی منابع مطالعاتی عنوان شد.
در ادامه فعالیتهای فرهنگی، نشست جمعخوانی کتابهای «زندگی مصور امام خمینی (ره)» و «قصههایی از زندگی امام علی (ع)» به مناسبت عید سعید غدیر خم و سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، در کتابخانه عمومی شهدای بندملا برگزار شد. این برنامه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر مخاطبان با سیره شخصیتهای برجسته دینی و تاریخی اجرا شد.

از دیگر برنامههای اجرا شده میتوان به کارگاه خلاقانه «شاپول و سفر غدیر» اشاره کرد که با رویکرد آموزش مفاهیم دینی به کودکان از طریق هنر و بازیافت برگزار شد. در این کارگاه، داستان نمادین «شتر شاپول» به عنوان بستری برای آشنایی غیرمستقیم کودکان با واقعه غدیر خم مورد استفاده قرار گرفت.
در بخش عملی این برنامه، کودکان با بهرهگیری از مواد بازیافتی مانند کارتن و کاغذ رنگی، به ساخت آثار هنری پرداختند و ماکتی از صحنه غدیر شامل؛ عناصر نمادین همچون کعبه، برکه و شخصیتهای داستانی طراحی کردند. این فعالیت با هدف تقویت خلاقیت، درک بصری مفاهیم انتزاعی و آموزش غیرمستقیم مفاهیم دینی انجام شد.
این برنامهها با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، ارتقای مهارتهای فردی و اجتماعی و ایجاد فضایی پویا برای گروههای سنی مختلف در کتابخانههای عمومی هرمزگان برگزار شده است.
پایان خبر/