توسعه خدمات درمانی کودکان در هرمزگان؛ بخش شیمیدرمانی و دیالیز تخصصی افتتاح شد +فیلم
به گزارش خبرنگار پایش جنوب – جمیله دبیرینیا؛ در راستای تقویت خدمات درمانی ویژه کودکان و ارتقای زیرساختهای سلامت در هرمزگان، دو بخش تخصصی جدید شامل مرکز شیمیدرمانی سرپایی هماتولوژی و پیوند و بخش دیالیز کودکان در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس به بهرهبرداری رسید.
پژمان شاهرخی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در آیین افتتاح این پروژهها با اشاره به اهمیت توسعه خدمات درمانی برای کودکان مبتلا به بیماریهای خاص، اظهار داشت: این دو بخش درمانی با هدف کاهش دغدغه خانوادهها و افزایش دسترسی بیماران کودک به خدمات تخصصی راهاندازی شده است.
افزایش ظرفیت درمان بیماران خاص کودکان
شاهرخی با بیان اینکه بخش جدید دیالیز کودکان با ۱۰ تخت و تجهیزات تخصصی راهاندازی شده است، افزود: همچنین مرکز شیمیدرمانی سرپایی هماتولوژی و پیوند با ظرفیت ۲۴ تخت برای ارائه خدمات درمانی به کودکان مبتلا به سرطان تجهیز و آماده بهرهبرداری شده است.
وی ارزش تقریبی این پروژهها را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: راهاندازی این بخشها نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات درمانی و تسهیل روند درمان کودکان خواهد داشت.
تکمیل همراهسرا برای خانواده بیماران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تکمیل همراهسرای بیمارستان کودکان بندرعباس نیز خبر داد و بیان کرد: این مجموعه با زیربنای هزار مترمربع به منظور اسکان و رفاه همراهان بیماران کودک احداث شده و میتواند بخشی از مشکلات خانوادهها در دوران درمان را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: فراهم کردن فضای مناسب برای خانواده بیماران، بخشی از فرآیند درمان و حمایت روانی از بیماران محسوب میشود.
نیاز هرمزگان به توسعه تجهیزات دیالیز
شاهرخی در ادامه با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی استان گفت: در حال حاضر حدود ۸۵۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان تحت درمان قرار دارند و بر اساس استانداردهای درمانی، برای هر چهار بیمار یک دستگاه دیالیز نیاز است؛ بنابراین استان به بیش از ۲۱۰ دستگاه دیالیز استاندارد نیاز دارد.
وی افزود: تا پیش از اجرای طرحهای توسعهای، بخشی از تجهیزات موجود فرسوده یا فاقد استانداردهای لازم بودند، اما در یک سال گذشته با حمایت مسئولان و خیرین، روند نوسازی و افزایش تجهیزات درمانی شتاب گرفته است.
نهضت سلامت و تقویت زیرساختهای درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب نهضت سلامت گفت: در این مدت ۱۰۰ دستگاه دیالیز جدید به ظرفیت استان افزوده شده که بخشی از آن به مراکز درمانی مختلف اختصاص یافته و بخشی نیز در بیمارستان کودکان مورد استفاده قرار گرفته است.
شاهرخی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساختهای تخصصی درمانی در حوزه کودکان و بیماران خاص از اولویتهای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و تلاش میشود با تکمیل پروژههای درمانی، نیاز مردم استان برای مراجعه به مراکز درمانی خارج از استان کاهش یابد.