هرمزگان هنوز در آمادهباش ۱۰۰ درصدی است/۴۴ هزار نفر در ۳۹ روز به هلالاحمر پیوستند/ تنها شهرستانی که اصابت نداشت، بشاگرد بود+فیلم
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه بمناسبت هفته هلالاحمر، ضمن قدردانی از همراهی رسانهها با مأموریتهای امدادی، گزارشی...
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه بمناسبت هفته هلالاحمر، ضمن قدردانی از همراهی رسانهها با مأموریتهای امدادی، گزارشی مشروح از عملکرد این مجموعه در حوزههای امداد و نجات، آموزش، جوانان، داوطلبان و توسعه زیرساختهای امدادی ارائه کرد.
مختار سلحشور در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت هفته هلالاحمر و تقدیر از تلاشهای اصحاب رسانه اظهار داشت: رسانهها همواره در کنار جمعیت هلالاحمر بودهاند و در روزهای سخت، نقش مهمی در ایجاد همدلی، آرامش اجتماعی و اطلاعرسانی دقیق ایفا کردهاند.
سلحشور افزود: تعامل میان رسانهها و نیروهای امدادی باعث شده خدمات و اقدامات هلالاحمر بهتر دیده شود و مردم نیز آگاهی بیشتری نسبت به مأموریتها و خدمات این مجموعه پیدا کنند.

*هلالاحمر همچنان در آمادهباش کامل
مدیرعامل جمعیت هلالاحمر هرمزگان با اشاره به شرایط خاص ماههای اخیر و عبور از «جنگ تحمیلی سوم» گفت: با وجود پشت سر گذاشتن شرایط سخت، جمعیت هلالاحمر همچنان در آمادهباش ۱۰۰ درصدی قرار دارد و تمامی نیروها و ظرفیتهای امدادی استان فعال هستند.
وی با اشاره به حادثه انفجار بندر شهید رجایی عنوان کرد: این حادثه تلخ، کل کشور را تحت تأثیر قرار داد و نیروهای امدادی، داوطلبان و تیمهای عملیاتی جمعیت هلالاحمر از نخستین ساعات در میدان حضور یافتند.
سلحشور ادامه داد: در جریان جنگ تحمیلی سوم، ۶۵۹ عملیات امدادی در سطح استان انجام شد و بیش از یکهزار و ۱۰۰ مورد اصابت در هرمزگان به ثبت رسید.
به گفته وی، در این عملیاتها ۳۵۷ تیم عملیاتی با حضور بیش از هزار و ۴۰۰ نیروی امدادی مشارکت داشتند و خدمات گستردهای در مناطق مختلف استان ارائه شد.
*تفحص ۱۱۳ نفر در عملیاتهای امدادی
مدیرعامل هلالاحمر هرمزگان با اشاره به سختی عملیاتهای امدادی در شرایط بحرانی بیان داشت: در مجموع ۱۱۳ نفر توسط نیروهای هلالاحمر تفحص شدند که از این تعداد، 2 نفر زنده نجات یافتند و سایر موارد مربوط به انتقال پیکرها بود.
وی مطرح کرد: انجام عملیات در چنین شرایطی بسیار دشوار و سنگین است، اما روحیه ایثار و فداکاری نیروهای امدادی باعث شد مأموریتها با موفقیت دنبال شود.
سلحشور همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با خانواده دانشآموز شهید مدرسه شجرهطیبه در میناب گفت: محبت و قدردانی خانوادهها نسبت به امدادگران و کارکنان هلالاحمر بسیار ارزشمند و دلگرمکننده بود.

*ارائه خدمات سلامت به مناطق محروم
وی در ادامه به عملکرد حوزه داوطلبان اشاره کرد و گفت: طرح «نذر خدمت» سال گذشته در شهرستان جاسک اجرا شد که بیش از یکهزار و ۱۴۰ نفر از خدمات مختلف آن شامل مشاوره، خدمات درمانی رایگان و حمایتهای معیشتی بهرهمند شدند.
مدیرعامل جمعیت هلالاحمر هرمزگان اضافه کرد: در حوزه کاروانهای سلامت نیز ۶۷ کاروان به مناطق محروم و کمبرخوردار استان اعزام شد که بیش از ۱۱ هزار نفر از خدمات درمانی و سلامت این کاروانها استفاده کردند.
به گفته وی، ارزش خدمات ارائه شده در قالب این طرحها بالغ بر ۵۹ میلیارد ریال بوده است.
*آموزش؛ محور اصلی افزایش تابآوری جامعه
سلحشور آموزش را یکی از مهمترین مأموریتهای هلالاحمر دانست و اذعان داشت: آموزشهای تخصصی و همگانی با هدف افزایش آمادگی و تابآوری جامعه در برابر بحرانها دنبال میشود.
وی یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر در قالب ۲ هزار و ۶۳۵ دوره آموزشی از آموزشهای همگانی و تخصصی بهرهمند شدند.
مدیرعامل هلالاحمر هرمزگان همچنین به اجرای طرح «دادرس» اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح و بر اساس تفاهمنامه با آموزش و پرورش، سه هزار و ۲۰۰ دانشآموز مقطع متوسطه اول آموزشهای امدادی دریافت کردند.

وی ابراز داشت: در طرح «ماهر» نیز بیش از ۲۴ هزار دانشآموز پایههای چهارم و ششم تحت آموزش قرار گرفتند؛ طرحهایی که نقش مؤثری در ارتقای تابآوری اجتماعی دارند.
*انجام ۸۳۴ عملیات امداد و نجات در یک سال
سلحشور با اشاره به عملکرد حوزه امداد و نجات تصریح کرد: در سال گذشته ۸۳۴ عملیات امداد و نجات در استان انجام شد و بیش از ۴۷ هزار نفر در حوادث جادهای، سیل، زلزله و آتشسوزی از خدمات امدادی بهرهمند شدند.
وی افزود: در حادثه بندر شهید رجایی نیز ۶۰ تیم عملیاتی از سراسر استان حضور داشتند.
مدیرعامل هلالاحمر هرمزگان خاطرنشان کرد: بیشترین حجم عملیاتهای جنگ تحمیلی سوم در شهرستان بندرعباس انجام شد، اما از نظر شدت حادثه، شهرستان میناب شرایط دشوارتری را تجربه کرد.
پایان خبر/