«میز آب» مسیر پاسخگویی به کشاورزان را کوتاه کرد/ برق چاههای کشاورزی فقط با رعایت الگوی مصرف رایگان میشود+فیلم
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان از آغاز به کار «میز آب» به عنوان اقدامی مشترک میان شرکت توزیع برق و شرکت آب منطقهای هرمزگان...
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان از آغاز به کار «میز آب» به عنوان اقدامی مشترک میان شرکت توزیع برق و شرکت آب منطقهای هرمزگان خبر داد و گفت: هدف اصلی از راهاندازی این میز، تسریع در رسیدگی به مشکلات کشاورزان و پاسخگویی مستقیم به مراجعان حوزه چاههای کشاورزی است.
حمید ساعدپناه، عنوان کرد: این طرح مشترک 2 روز پیش افتتاح شده و بر اساس برنامهریزی انجامشده، یک روز در هفته کارشناسان آب منطقهای در شرکت توزیع نیروی برق حضور خواهند داشت تا همراه با کارشناسان برق، مسائل و مشکلات کشاورزان را بررسی و پیگیری کنند.
*پیگیری مشکلات پروانه چاههای کشاورزی
ساعدپناه با اشاره به مهمترین محورهای فعالیت «میز آب» افزود: مشکلات مربوط به پروانه بهرهبرداری چاهها، تمدید مجوزها، اضافهبرداشت و مازاد مصرف از جمله موضوعاتی است که در این میز به صورت جدی دنبال میشود.
وی مطرح کرد: ساماندهی وضعیت چاههای کشاورزی یکی از اولویتهای مهم استان است و در این مسیر، شناسایی چاههای غیرمجاز نیز با همکاری آب منطقهای در دستور کار قرار دارد.
*قطع برق چاههای غیرمجاز در دستور کار
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان با هشدار به بهرهبرداران چاههای غیرمجاز خاطرنشان کرد: چاههایی که فاقد مجوز قانونی هستند شناسایی شدهاند و برنامهریزی لازم برای قطع برق این چاهها انجام خواهد شد تا مالکان برای تعیین تکلیف به ادارات برق مراجعه کنند.

وی هدف از این اقدامات را صیانت از منابع آب و برق و جلوگیری از برداشتهای غیرقانونی دانست.
*19 ساعت برق رایگان برای کشاورزان خوشمصرف
ساعدپناه همچنین از مشوقهای ویژه برای کشاورزان خبر داد و گفت: کشاورزانی که در طرح مدیریت مصرف مشارکت کنند، از مزایای قابل توجهی بهرهمند خواهند شد.
به گفته وی، کشاورزان روزانه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵:۳۰ به مدت ۵ ساعت در طرح مدیریت مصرف همکاری خواهند داشت و در صورتی که میزان مصرف آنها مطابق الگوی تعیینشده در پروانه بهرهبرداری باشد، ۱۹ ساعت برق رایگان در شبانهروز دریافت میکنند.
رئیس هئیت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، توضیح داد: این طرح در چهار ماه گرم سال، از خرداد تا پایان شهریور اجرا میشود و میتواند کمک قابل توجهی به کاهش هزینههای بخش کشاورزی کند.
*رصد لحظهای مصرف با کنتورهای هوشمند
ساعدپناه با اشاره به هوشمندسازی شبکه برق بخش کشاورزی تصریح کرد: تمام کنتورهای حوزه کشاورزی، صنایع و ادارات به کنتورهای هوشمند مجهز شدهاند و مصرف آنها به صورت لحظهای پایش و کنترل میشود.

وی ادامه داد: هرگونه دستکاری در تجهیزات اندازهگیری یا سامانههای کنترلپذیری به سرعت شناسایی خواهد شد و همکاران شرکت برق به صورت میدانی موضوع را بررسی میکنند.
*جریمه سنگین در انتظار متخلفان
این مسئول صنعت برق با بیان اینکه دستکاری کنتورها تبعات سنگینی برای متخلفان به دنبال دارد، اذعان داشت: در مرحله نخست از بهرهبردار تعهد اخذ میشود اما در صورت تکرار تخلف، برق مشترک قطع خواهد شد.
وی اضافه کرد: در برخی موارد نیز تجهیزات اندازهگیری شامل کنتور و متعلقات آن با هزینه کشاورز به بالای تیر برق منتقل میشود تا از دسترس خارج شده و امکان دستکاری مجدد وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان در پایان یادآور شد: تمامی این اقدامات با هدف حفظ منابع ارزشمند آب و برق و حرکت به سمت مصرف بهینه در بخش کشاورزی انجام میشود.
پایان خبر/