تا پایان سال ۱۰ دستگاه ماموگرافی در هرمزگان فعال میشود/کمبود پرستار یکی از چالشهای جدی نظام سلامت استان است/یک دستگاه سنگشکن کلیه با تعرفه دولتی به مردم خدمات میدهد+فیلم
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری بمناسبت هفته سلامت و روز روابط عمومی با بیان اینکه غربالگری سرطان سینه یک ضرورت غیرقابل چشمپوشی است اعلام...
به گزارش خبرنگار پایش جنوب- جمیله دبیری نیا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری بمناسبت هفته سلامت و روز روابط عمومی با بیان اینکه غربالگری سرطان سینه یک ضرورت غیرقابل چشمپوشی است اعلام کرد: تا پایان سال ۱۰ دستگاه ماموگرافی در هرمزگان فعال میشود.
دکتر پژمان شاهرخی با ارائه گزارشی مفصل از وضعیت زیرساختهای درمانی استان، از کمبود شدید تخت بیمارستانی، فرسودگی بخشی از تجهیزات درمانی، افزایش بیماران دیالیزی و نیاز فوری هرمزگان به توسعه خدمات تخصصی خبر داد و تأکید کرد: توسعه زیرساختهای سلامت در استان بدون حمایت ملی امکانپذیر نیست.
شاهرخی در این نشست، جزئیاتی از پروژههای جدید درمانی، خرید تجهیزات تخصصی، توسعه اورژانس، وضعیت نیروی انسانی و برنامههای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای ارتقای شاخصهای سلامت را تشریح کرد.
*خرید دستگاه سنگشکن ۱۰۰ میلیارد تومانی برای هرمزگان
این مسئول در ابتدای سخنان خود به راهاندازی دستگاه سنگشکن کلیه در استان اشاره کرد و گفت: کارهای اولیه خرید این دستگاه انجام شده و یک دستگاه سنگشکن کلیه با ارزش روز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

وی افزود: این دستگاه در حال انتقال به استان است و فضای فیزیکی مورد نیاز برای نصب و راهاندازی آن در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در حال آمادهسازی است.
شاهرخی با بیان اینکه بیماران استان سالها با کمبود این خدمت تخصصی مواجه بودند، عنوان کرد: پس از راهاندازی، بیماران مبتلا به سنگ کلیه میتوانند با تعرفه دولتی از خدمات این دستگاه استفاده کنند.
*برنامهریزی برای توسعه غربالگری سرطان سینه
شاهرخی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه غربالگری سرطان سینه در هرمزگان گفت: هدفگذاری دانشگاه تأمین ۱۰ دستگاه ماموگرافی برای استان است.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۴۰ هزار زن بالای ۴۰ سال در هرمزگان زندگی میکنند، افزود: اگر بخواهیم غربالگری سرطان سینه بهصورت استاندارد و منظم انجام شود، استان حداقل به ۱۰ دستگاه ماموگرافی نیاز دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به نبود دستگاه ماموگرافی در شرق استان طی سالهای گذشته اظهار داشت: تاکنون پنج دستگاه وارد استان شده و تلاش میکنیم تا پایان سال تعداد آنها به ۱۰ دستگاه برسد.
وی سرطان سینه را شایعترین سرطان زنان عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۲۰ مورد جدید سرطان سینه در استان شناسایی شده و بسیاری از بیماران به دلیل ضعف غربالگری در مراحل پیشرفته مراجعه میکنند.
شاهرخی مطرح کرد: غربالگری سرطان سینه یک ضرورت غیرقابل چشمپوشی برای هرمزگان است و پس از تکمیل زیرساختها، اطلاعرسانی گستردهای برای آغاز غربالگری عمومی انجام خواهد شد.

*هرمزگان همچنان با کمبود شدید تخت بیمارستانی روبهروست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت زیرساختهای درمانی استان بیان داشت: هرمزگان با حدود دو میلیون نفر جمعیت، در مجموع ۲ هزار و ۷۵۰ تخت فعال بیمارستانی دارد.
وی افزود: حتی با احتساب برخی بیمارستانهای غیردانشگاهی، شاخص تخت بیمارستانی استان حدود ۱.۲ تخت به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است؛ در حالی که استاندارد کشوری بیش از 2 تخت است.
به گفته شاهرخی، هرمزگان اکنون با کمبود نزدیک به یکهزار تخت بیمارستانی مواجه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سه پروژه بزرگ درمانی در استان در دست اجراست؛ بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی نفت ستاره خلیج فارس و بیمارستان ۱۶0 تختخوابی میناب که با تکمیل آنها بخش مهمی از کمبود تختهای درمانی جبران خواهد شد.
شاهرخی توضیح داد: اگر این یکهزار تخت جدید وارد مدار خدمت شود، شاخص تخت بیمارستانی هرمزگان حتی از میانگین کشوری نیز عبور خواهد کرد؛ هرچند چالش اصلی آینده، تأمین نیروی انسانی خواهد بود.
*افزایش ظرفیت ICU و بخشهای ویژه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت تختهای ویژه در استان گفت: در حال حاضر ۱۵۳ تخت ICU، تعداد ۹۲ تخت NICU و یکصد و 11 تخت CCU در هرمزگان فعال است.

وی افزود: با تکمیل پروژههای درمانی جدید، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخت ویژه شامل ICU، Post ICU، NICU و اتاق عمل به ظرفیت درمانی استان اضافه میشود
شاهرخی تأکید کرد: کمبود تختهای ویژه یکی از چالشهای مهم حوزه درمان استان است که تلاش میکنیم با تکمیل پروژهها برطرف شود.
*رشد نگرانکننده بیماران دیالیزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش شدید بیماران دیالیزی در هرمزگان اشاره و عنوان کرد: تعداد بیماران دیالیزی استان طی شش تا هفت سال گذشته از حدود ۴۰۰ نفر به ۸۵۰ نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: بخش قابل توجهی از دستگاههای دیالیز استان فرسوده بودند و برخی بیش از ۳۰ هزار ساعت کار کرده بودند.
وی ادامه داد: از مجموع دستگاههای موجود، تنها حدود ۱۲۰ دستگاه شرایط استاندارد لازم را داشتند.
شاهرخی از تأمین حدود یکصد دستگاه دیالیز جدید برای استان خبر داد و مطرح کرد: با اضافه شدن این تجهیزات، وضعیت خدمات دیالیز در اکثر شهرستانهای استان به شکل محسوسی بهبود پیدا خواهد کرد.

وی ارزش این تجهیزات را حدود ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این دستگاهها با کمک وزارت بهداشت، خیرین و مجموعههای حمایتی تأمین شدهاند.
*تقویت خدمات قلب و آنژیوگرافی در استان
شاهرخی همچنین به وضعیت خدمات قلب و آنژیوگرافی در هرمزگان اشاره کرد و گفت: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، استان نیاز جدی به افزایش ظرفیت آنژیوگرافی دارد.
وی اضافه کرد: بخشی از دستگاههای موجود فرسوده و دارای عمر بالای ۱۰ سال بودند که روند خدمترسانی را با مشکل مواجه کرده بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از خرید 2 دستگاه جدید آنژیوگرافی خبر داد و خاطرنشان کرد: این تجهیزات با حمایت مجموعه صبا فولاد خلیج فارس تأمین شده و طی هفتههای آینده افتتاح خواهند شد.
*توسعه اورژانس شهری، جادهای و دریایی
شاهرخی با اشاره به وضعیت اورژانس استان یادآور شد: هرمزگان همچنان در حوزه پایگاههای اورژانس با کمبود مواجه است.
وی افزود: در حال حاضر ۲۲ پایگاه شهری، ۶۷ پایگاه جادهای، 2 پایگاه هوایی، 2 پایگاه دریایی و 2 دستگاه اتوبوسآمبولانس در استان فعال است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت گذشته بندرعباس گفت: در ابتدای دولت، بندرعباس با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر تنها سه پایگاه اورژانس شهری فعال داشت اما اکنون این تعداد به ۹ پایگاه رسیده است.

وی ادامه داد: توسعه اورژانس بر اساس نقشه سلامت استان، پراکندگی جمعیت، میزان حوادث و فاصله از مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفته است.
*کمبود پرستار؛ چالش جدی نظام سلامت استان
شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نیروی انسانی حوزه درمان گفت: *در حال حاضر بیش از 2200 نفر در گروه پرستاری استان فعالیت میکنند اما با توجه به تعداد تختهای فعال که 2750 تخت است، هرمزگان همچنان با کمبود حدود ۵۵۰ پرستار روبهروست.
وی افزود: در برخی رشتههای تخصصی نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم و در رشته پرستاری، فارغالتحصیل بومی به میزان کافی نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین آماری از نیروی انسانی درمان استان ارائه کرد و گفت: ۷۶۲ پزشک عمومی، ۶۶۵ پزشک متخصص، ۱۱۵ فوق تخصص و فلوشیپ، ۴۱۹ دندانپزشک، ۷۵ متخصص دندانپزشکی و ۲۶۸ داروساز در هرمزگان فعالیت میکنند.
*نبود آمار دقیق از بیماران سرطانی
شاهرخی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به سرطان در استان وجود ندارد، گفت: تکمیل نظام ثبت بیماریها و توسعه پایش سلامت از برنامههای مهم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.
وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر یکهزار و ۳۹۷ بیمار مبتلا به HIV/AIDS در استان شناسایی شدهاند.
*تأکید بر حمایت ملی از نظام سلامت هرمزگان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان با تأکید بر اینکه توسعه زیرساختهای درمانی استان نیازمند حمایت ملی است، خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم با تکمیل پروژههای درمانی، توسعه تجهیزات پزشکی و تقویت خدمات تخصصی، شرایطی در شأن مردم هرمزگان فراهم شود.
پایان خبر/